به نظر شما تصویری که در زیر آمده است چیست؟ نمایی از زیرآب که به سطح استخری یخ زده نگاه می‌کند؟ یا پنجره‌ای شبنم گرفته که با تکنیک سیاه و سفید عکاسی شده است؟ شاید هم یک نقاشی انتزاعی که با زغال کشیده شده ؟ پاسخ درست هیچ کدام از اینها نیست.

این عکس محصول ماهواره Landsat 8 است که در روز 30 می / 9 خرداد، چشمان خود را به سوی دماغه جنوبی گرینلند گرفته است.

(برای دیدن تصاویر با سایز بالا بر روی آن کلیک کنید)

(anaser.blog.ir)

انشعاب‌های سیاه رنگ عریضی که در عکس بالا می‌بینید، آبدره‌هایی هستند که توسط یخچال‌های بلورمانند منطقه تغذیه می‌شود. سرنوشت نهایی یخ به خوبی در این تصویر دیده می‌شود: لکه‌های سفیدرنگ، یخ‌کوهه‌هایی هستند که در تضاد با رنگ سیاه دریا به خوبی متمایز هستند.

مسلما ماهواره لندست 8 برای تهیه عکس‌های هنری به فضا ارسال نشده است؛ و داستان علمی پشت سر صفحات یخی گرینلند نیز به هیچ وجه ردی از زیبایی در خود ندارد. طی دهه گذشته، گرینلند بخش اعظم یخ‌های خود را از دست داده است.

یافته‌های جدید درباره اتفاقی که برای گرینلند و سایر صفحات یخی افتاده است، منجر به تخمین ارائه شده توسط هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیم شد: سطح آب دریاها تا سال 2100 / 1479 به اندازه 98 سانتی‌متر بالا خواهد آمد و این خطر بزرگی برای مردم زمین است، چرا که سهم قابل توجهی از شهرهای محل سکونت بشر در سواحل دریاها احداث شده است.

نکته کنایه‌آمیز در این میان این است که سطح آب دریا در مناطق اطراف گرینلند کاهش خواهد یافت.

 

منبع : خبرآنلاین