به بهانه چپ دست بودنم و روز جهانی چپ دست ها گردآوری مطلب : علی ناصری

در اقلیت بودن هم همیشه چیز خوبی بوده است. یکی از اقلیتهایی که همیشه به علت نامعلومی از اینکه جزو اونا هستم خوشحال بودم , چپ دستها هستند. امروز با 3-4 روز تاخیر از طریق مطلب برونکا متوجه شدم که 13 آگوست روز جهانی چپ دستها بوده. همین باعث شد که یاد یک سری مسائل در مورد چپ دست بودن خودم و دیگران بیفتم. در مورد این موضوع سرچ کردم که ببینم تو دنیا در این مورد چه خبره!

من ممکنه چپ دست باشم اما همیشه " راست و درستکار" هستم .
I may be LEFT HANDED but I'm Always Right

برای خواندن مطالبی جالب در مورد چپ دست ها به ادامه مطلب رجوع کنید

 

 

 

 

یه سری مسائل جالبی در مورد چپ دستها وجود داره. اینکه در بسیاری فرهنگها در گذشته نه چندان دور چپ دستی یک جور مشکل محسوب می شده : در قدیم چپ‌دستی را عیب و علّت می‌دانستند. زمانی یک مرد ژاپنی حق داشت زن چپ‌دستش را طلاق بدهد. اسکیموها فکر می‌کردند که چپ دست‌ها جادوگرند. در زبان لاتینی چپ را sinister می‌گویند که به معنی شوم و نحس و بد یُمن است. در زبان فرانسوی برای دو واژه چپ و ناشی یک کلمه gauche بکار می‌رود و در زبان آلمانی کلمه linkisch به معنی چپ‌دست و آدم ناجور است.
آدمهای چپ دست معروف زیادی هم تو دنیا هستند. آدمهایی مثل فیدل کاسترو , سیمون بولیوار, گاندی, ارسطو, نیچه و چارلی چاپلین,آنجلی ناجولی هم چپ دست بودند. تازه به این لیست می تونید اسمهایی از مارادونا تا قاتلهای معروف دنیا رو اضافه کنید. یک سایت هم هست که به این روز اختصاص داره. شعرش هم جالبه " celebrate your Right to be Left-Handed!"
یکی از جذابیتهای چپ دست بودن برای من همیشه حضور در صف بود که شکل حرکت دست من در صف با تمام افراد دیگر حاضر در صف متفاوت بود. همینطور موقع نوشتن سر کلاس درس.
یک گزارش هم بی بی سی فارسی در این مورد تهیه کرده که خوندنش جالبه. آخر این گزارش مصاحبه ای هست با یک دکتر در مورد چپ دستها که اونجا از نا آگهی خانوده ها در مورد این موضوع و این که سعی می کنند رفتار بچه های چپ دستشون رو تغییر بدن صحبت کرده. وقتی که از اطرافیانم پرسیدم دیدم که واقعیت داره به خصوص در زمانهای قبل تر و در مورد دخترها. مادر بزرگ من هم چپ دسته و به علت همین نا آگاهی خانوادش و عقاید خرافی از این که کارهاش رو با دست چپ انجام بده جلوگیری می کردند. و جالب اینه که مادر بزرگ من کارهایی مثل غذا خوردن که در جمع انجام می شد رو با دست راست انجام می ده ولی موقع انجام دادن کارهایی کسی نمی دیده مثل ظرف شستن و آشپزی و ... از دست چپش استفاده می کرده و این عادت هنوز هم همراهش هست.
من یک چپ دستم ... !

13 آگوست هر سال روز جهانی چپ دستها است ؛ دوستی دیروز برای تبریک روز جهانی چپ دستها به من ، یاداشتی را برایم ایمیل کرده بود که تو گویی همه اون چیزهایی هست که سالها من و بقیه چپ دستها دچارش هستیم .

اما اون یاداشتی که خیلی از درد و دل های ما چپ دستها را بیان می کند بدین شرح است :

این که آدم جزء 3% مردم جهان باشه خیلی کیف داره . حس خوبی هم داره . حسی که 97٪ بقیه آدمها نمیتونن اون رو درک کنن !

یکی از آرزوهای ما چپ دستها اینه که یه روز محصولات مخصوص چپ دست ها بسازیم تا به شما 97٪ بگیم که ما چی میکشیم از دست این چاقوهاتون ، این قیچی ها تون ، این دنده ی ماشین ، این دستگیره ی در و پنجره ، این چپ کلیک مسخره تون ، این شماره های کمکی کیبرد که به خودتون حال دادین و گذاشتین زیر دست راستتون ، اون صندلی های تکی تون که باعث می شد ما کتف مون کج بشه ، اون شماره گیرهای قدیمیه تلفن که باید انگشت رو میکردی توش و می چرخوندی ، این کنسرو باز کن هاتون ، این ساعت های مچی که نمیشه با دست چپ کوکش کرد ، اون قلم درشت من دراوردی تون که کلی هم برای خودتون انحناهای خاص خطاطی مخصوص راست دست ها ساختین توش ، اون انبر جوشکاری تون ، اون دکمه ی مسخره دوربین عکاسی که گذاشتینش سمت راست که ما دستمون بلرزه موقع عکس گرفتن ، اون جیب پیراهن مردونتون ، اون در یخچالتون ، اون سازهای موسیقی تون که هر چند با این ساز ها میسازیم و از راست دست ها هنرمند تریم ، اون خط کشتون که شماره هاش میره زیر دست آدم و ... !

اما چیزهایی هست که یک راست دست هرگز نمی فهمد. آن هم حس خوشایندی ست که یک چپ دست دارد و این احساساتمونو کمتر می فهمند... !

این آخری را واقعا راست می گه ! چپ دستی از اون معلولیت ها و اقلیت بودن هاست که آدم همیشه سرش را بالا می گیره و می گوید : " من یک چپ دستم ... ! "

چپ دست ها هدیه ای از طرف خداوند

تایج بررسی های تاریخی مشاهیر بزرگ دنیا حاکی از آن است که افرادی چون ژولیوس سزار، میکل آنژ، ناپلئون بناپارت، مادام کوری، رونالد ریگان، بیل کلینتون، پل مک کارتنی و دیوید بوئی همگی چپ دست بوده اند.
تحقیقات نشان داده است چپ دستی می تواند هدیه ای از طرف خداوند باشد.
به گزارش برنا و به نقل از ساندی تایمز، برای قرن ها چپ دست ها به عنوان بیمار شناخته می شدند.
در امپراطوری بریتانیا در عصر ویکتوریا از سیستم های مختلفی برای جلوگیری کودکان از نوشتن با دست چپ استفاده می شد و به آنها آموزش داده می شد که تنها با دست راست بنویسند. این فرهنگ در انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی تا دهه 70 ادامه داشت و هیچ مشکلی از سوی معلمان، دانش آموزان و یا والدینی که کودک چپ دست خود را وادار به نوشتن با دست راست می کردند، احساس نمی شد.
کودکان نیز به تدریج می آموختند همانطور که با دست راست می نویسند، قاشق را در دست گیرند، بازی کنند و تمام فعالیت های خود را انجام دهند. این روند ادامه داشت تا زمانی که تحقیقات اخیر نشان داد چپ دستی نه تنها یک بیماری نیست، بلکه می تواند به عنوان یک هدیه ویژه از سوی خداوند در نظر گرفته شود.
درحقیقت این تحقیقات نشان می داد که چپ دست ها از سطح هوش و خلاقیت بالاتری نسبت به راست دست ها برخوردارند. نتایج بررسی های تاریخی مشاهیر بزرگ دنیا حاکی از آن است که افرادی چون ژولیوس سزار، میکل آنژ، ناپلئون بناپارت، مادام کوری، رونالد ریگان، بیل کلینتون، پل مک کارتنی و دیوید بوئی همگی چپ دست بوده اند.
همچنین پرنس ویلیام، پسر پرنس چارلز ولیعهد انگلیس، نیکول کیدمن هنرپیشه استرالیایی هالیوود، مک انرو و نادال قهرمانان تنیس نیز چپ دست هستند.
این دانشمند دانشگاه کالج لندن با بررسی فیلم های آرشیوی از سال 1900 تا کنون کشف کرد که در یک قرن قبل تنها 16 درصد از جمعیت دنیا برای دست دادن از دست چپ استفاده می کردند، درحالی که این رقم اکنون به 24 درصد رسیده است. به گفته این محقق، چپ دست بودن یک موقعیت ارثی است.
برخی معتقدند که این ویژگی با سن مادر ارتباط دارد. شاید اگر امروز تعداد چپ دست ها بیشتر شده است به این دلیل باشد که بیشتر زنان در سنین بالا بچه دار می شوند.

 

 به نظرتان چپ دست ها را چطور می شود شناخت؟

چپ دست ها و راست دست ها در انتخاب گونه ی اول برای بوسیدن با هم فرق دارند و همین اغلب باعث برخورد بینی ها می شود! در مهمانی ها هم برخی چپ دست ها اشتباها از لیوان کنار دستی شان می خورند!
چپ دست ها در سینما و تئاتر بیشتر دوست دارند در سمت چپ بنشینند ، لباس ها را از طرف دیگر روی جالباسی آویزان می کنند و گاهی در گذاشتن پرونده و کتاب در قفسه هم جهت دیگری را بر می گزینند. در تحقیقات به عمل آمده ، رابطه های جالبی میان دست غالب و مهارت های شناختی نشان داده شده است: چپ دست ها به وظایفی که به تجسم فکری و ذهنی اشیا مربوط است مسلط ترند و شاید به همین دلیل، شطرنج بازان چپ دست موفقیت بیشتری به دست می آورند.
لئوناردو داوینچی ، نقاش و مخترع چپ دست ، تمام یادداشت های شخصی خود را از سمت راست به چپ ( برعکس نوشته های لاتین) می نوشت. با این کار خواننده ها مجبور بودند برای خواندن دست خط او از یک آینه استفاده کنند!
برای افراد چپ دست ، جهت طبیعی گردش ، بر خلاف جهت عقربه های ساعت است. مطالعه بر روی کودکان چپ دست نشان می دهد که آنها تمایل بیشتری به آفرینش و خلق اشیا دارند. همچنان قدرتشان در یادگیری مطالب شفاهی و ریاضیات بیشتر است.
تحقیقات جدید می گوید ، سرعت تفکر در افراد چپ دست هنگام انجام کارهایی مانند بازی ها رایانه ای و حرکات ورزشی ، سریع تر از افراد راست دست است. محققان استرالیایی در مطالعه ای جدید اعلام کرده اند که انتقال اطلاعات میان دو نیم کره راست و چپ مغز افراد چپ دست سریع تر صورت می گیرد و این مسئله موجب می شود ، چپ دست ها هنگام انجام کار هایی که با اعضای هر دو طرف بدن سروکار دارد ، کارآیی بالاتری از خود نشان دهند.

 

خصوصیات روان‌شناختی افراد چپ‌دست 

اگر چپ‌دست هستید، ویژگی‌های شخصیتی شما انعطاف‌پذیری و عدم وابستگی است. در این‌جا حقایق جالب توجهی در مورد افراد چپ‌دست، کسانیکه با دست چپ کار می‌کنند، و بازیکنان چپ‌دست می‌آوریم. خصوصیات رفتاری افراد چپ‌دست اغلب اوقت با مطالب نادرستی در مورد این‌گونه افراد همراه بوده است. برای مثال زمانی اعتقاد بر این بود که چپ‌دست‌ها مستعد بیماری‌هایی چون گفتارپریشی فکری، اسکیزوفرنی و لکنت زبان هستند. برخی پزشکان نیز معتقد بودند که افراد چپ‌دست بیشتر مبتلا به سرطان سینه، آلرژی و آسم می‌شوند. این‌گونه مطالب نادرست در مورد افراد چپ‌دست به وسیله دکتر میخائیل پیترز استاد دانشگاه گلف در سال 2006 رد شد. به هر حال بعضی از خصوصیات شخصیتی افراد چپ‌دست درست به نظر می‌رسد. 
آماری در خصوص افراد چپ‌دست 
حدود 10 درصد جمعیت جهان چپ‌دست هستند. ترکیب ژنتیکی که باعث غلبه چپ‌دستی بر راست دستی می‌شود، ژن 1LRRTM نام دارد. افرادی با مقدار بیشتر این ژن، چپ‌دست هستند. 
مراکز گفتاری افراد چپ‌دست و راست‌دست در قسمت چپ مغز قرار دارد. قسمت چپ مغز روی هماهنگی قسمت‌های مختلف و فرامین و دستورات متمرکز است، در حالی که قسمت راست مغز روی مفاهیم و احساسات کنترل دارد. تعدادی از افراد نیز با هر دو دست کار می‌کنند. 
خصوصیات روان‌شناختی افراد چپ‌دست 
رهبری: حدود 66 درصد از رئیس جمهورهای آمریکا در 30 سال گذشته چپ‌دست بوده‌اند. بیل کلیتون، جرج بوش، رونالدو ریگان و جرالد فورد رؤسای جمهوری چپ‌دست بوده‌اند. باراک اوباما و جان مک‌کین نیز چپ‌دست هستند. 
سرعت تفکر: مطالعات نشان داده است که این‌گونه افراد استثنائی‌اند. تحقیقاتی در کشور ایتالیا بیان می‌کند که افراد چپ‌دست در حین بازی‌های کامپیوتری و یا مسابقات ورزشی سریع‌تر فکر می‌کنند. چپ‌دست‌ها تمایل به کسب درآمد بیشتری دارند. 
افرادی که با هر دو دست کار می‌کنند، هنگامی که با اطلاعات جدید مواجه می‌شوند، توانایی تغییر عقیده بیشتری دارند که این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا هر دو سوی قضیه را ببینند. 

 

تفاوت خصوصیات چپ دست‌ها با راست دست‌ها

- چپ دست ها خوبی دنیا را در سمت چپ و راست دست ها آن را در طرف مخالف می بینند.
- چپ دست ها در اقلیت قرار دارند و تنها حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهانی را تشکیل می دهند.
- نیمکره راست مغز در چپ دست ها دارای قدرت بیشتر است، در حالی که در راست دست ها قدرت نیمکره چپ بیشتر است.
- چپ دست ها باهوش تر و خلاق تر از راست دست ها باشند. طوری که، بسیاری از هنرمندان و نوابغ گذشته از دست چپ استفاده می کرده اند.
- زمانی که از یک چپ دست خواسته شود تا اشیاء یا افراد را با یک مفهوم ذهنی مثبت در فضای یک نمودار قرار دهد، آنها را در سمت چپ قرار می دهد، در حالی که مفاهیم منفی را در طرف راست می گذارد، اما راست دست ها مفاهیم مثبت و منفی را در جهت مخالف قرار می دهند.
- در یک نقاشی، اشیاء و افرادی که طرف چپ چیده می شوند از نظر یک چپ دست همیشه مثبت هستند، در حالی که برای راست دست ها منفی به نظر می رسند.
- مطالعات علمی نشان داده است که افراد راست دست دارای تفکر “خطی” هستند، یعنی در حل مسائل، هر مسئله را به طور کامل حل می کنند و سپس به موضوع بعدی می پردازند. ولی افراد چپ دست دارای تفکر “بصری همزمان” هستند، یعنی این افراد می توانند به طور همزمان به چند موضوع بپردازند.
در نتیجه افراد راست دست در انجام مشاغل تک وظیفه ای توانایی دارند، ولی افراد چپ دست توانایی انجام چند وظیفه به طور همزمان را دارند.
بیماری های شایع در افراد چپ دست : 
زمانی اعتقاد بر این بود که چپ‌دست‌ها مستعد بیماری‌هایی چون: گفتارپریشی فکری، اسکیزوفرنی و لکنت زبان هستند.
برخی پزشکان نیز معتقد بودند که افراد چپ‌دست بیشتر مبتلا به سرطان سینه، آلرژی و آسم می‌شوند.
ولی در حال حاضر این موارد رد شده است.
سندرم داون، عقب ماندگی ذهنی، اوتیسم، بیماری های شنوایی و بیماریهای آلرژیک در افراد چپ دست بیشتر است.
ویژگی های افراد چپ‌دست :
رهبری
سرعت تفکر
عدم وابستگی و افزایش استقلال
انعطاف‌پذیر
باهوش
افزایش سازگاری
افراد چپ دست در هنر، ورزش، ریاضیات و سیاست دارای توانایی های بالاتری هستند.
علل چپ دستی
- ژنتیک : این افراد دارای یک ژن خاص هستند که با چپ دست بودن ارتباط دارد.
- مدت تماس نیمکره های مغز با هورمون تستوسترون (هورمون مردانه): افزایش تماس نیمکره های مغز با این هورمون، باعث تضعیف نیمکره چپ می شود.
- عدم استفاده طولانی مدت (حداقل هشت ماه) از دست راست: در صورت عدم توانایی دست راست به هر علت (فلج، شکستگی و قطع عضو) و استفاده از دست چپ، ابتلا به چپ دست بودن افزایش می یابد.

 

دنیای جالب چپ دست ها 

اگر چپ دست هستید حتما میدانید دنیا برای چپ دست ها چه شکلی است و در چه موقعیت هایی با چه دردسر هایی برخورد میکنند. اگر راست دست هستید بد نیست لحظاتی را از چشم چپ دستان ببینید :


1)در میهمانی ها اگر بغل دستی شما راست دست باشد و شما چپ دست باشید در استفاده از قاشق و چنگال با مشکل مواجه خواهید شد و دست بغل دستی هنگام غذا خوردن شما را اذیت خواهد کرد. بنا بر این اگر چپ دست باشید در مهمانی ها ترجیح می دهید در صندلی بشینید که صندلی کنارتان خالی باشد گاهی نیز لیوان بغل دستی تان را اشتباها بر میدارید .

2)اگر بخواهید کنکور بدهید یا در جلسات امتحان مدرسه و دانشگاه شرکت کنید نشستن بر روی صندلی های تکی مخصوص افراد راست دست برایتان دشوار است و باید درون آن برعکس بشینید. پیدا کردن صندلی تکی ویژه چپ دست ها نیز دشوار است.

چپ دستم راست مغز
محققان می گویند افرادی که چپ دست هستند. نیم کره ی راست مغزشان بیش از نیمکره چپ مغزشان فعال است. مغز دو نیمکره دارد ، نیمکره راست مغز مرکز پردازش اطلاعات بصری و دیداری . فضایی . حس و ادراک مستقیم . موسیقی . هنر. و قدرت نبوغ است. نیمکره چپ مرکز پردازش و کنترل زبان استدلال. برهان و کلام و سخنگویی است. هر نیمکره نیمه مخالف بدن را کنترل میکند.

چرا قلم را دست چپ میگیری ؟ خوب نیست با دست چپ بنویسی . تمرین کن راست دست باشی و...
خیلی از چپ دست ها این جمله را از اطرافیانشان در کلاس اول دبستان شنیده اند ولی چپ دستی را معمولا نمی توان تغییر داد. جالب است بدانید بسیاری از هنرمندان طراز اول دنیا که دستی هنر آفرین داشته اند چپ دست بوده اند : انیشتین ، میکل آنژ ، لئوناردو داوینچی. رامبراند ، پیکاسو ، فرد آسترو و باخ. بتهوون و.... را هم باید جزو  بزرگان چپ دستی در دنیا به شمار آورد.

مردان چپ دست ترند
آمار ها نشان می دهد 90 درصد مردمی که روی این کره ی زمین زندگی میکنند از دست راست خود بیشتر برای انجام کار های روزمره استفاده میکنند ولی چپ دست ها هم کم نیشتند . نتایج یک مطالعه که در سال 1992 انجام شده است نشان می دهد مردان بیشتر از زنان چپ دست هستند و همچنین آسیایی ها و اسپانیایی ها کمتر از سفید پوستان یا بومیان آمریکایی شمالی چپ دست هستند.

 

 

13 حقیقت جالب درباره ی چپ دست ها

حدود 5 تا 15 درصد افراد چپ دست هستند! 4 رئیس جمهور از بین 7 رئیس جمهور اخیر آمریکا چپ دست هستند: اوباما، بیل کلینتون، جرج بوش، و جرالد فورد. نمونه های مشهور دیگر از افراد چپ دست می توان به ناپلئون بناپارت، اسکندر کبیر، لئوناردو داوینچی و میکلانژ اشاره نمود.
 
با توجه به تحقیق منتشر شده در مجله ی آمریکایی روانشناسی، افراد چپ دست خلاق تر از افراد راست دست هستند. همچنین افراد چپ دست دارای تفکر واگرای بهتری هستند یعنی توانایی ارائه ی راه حل های بهتر و بیشتری را برای حل مسئله دارند. شایان ذکر است که اگر پدر و مادر هر دو چپ دست باشند، نصف فرزندان آنها هم احتمالا چپ دست خواهند بود. اگر پدر و مادر هر دو راست دست باشند فقط 2 درصد فرزندانشان چپ دست خواهد بود. 
در زیر به جقایق کمتر شناخته شده ای درباره ی چپ دست ها می پردازیم: 
1.با توجه به مجله ی آمریکای علمی، 15 % افراد چپ دست هستند. احتمال چپ دستی در مردان دو برابر زن ها می باشد. 
2.احتمال نابغه بودن چپ دست ها بیشتر است – 20 درصد اعضای MENSA ( انجمن افراد باهوش) چپ دست هستند. 
3.طبق یک بررسی انجام شده مردان چپ دستی که وارد دانشگاه می شوند به طور متوسط 15 درصد از همتایان راست دست خود و درصورت فارغ التحصیلی 26 درصد ثروتمندتر می باشند. 
4.احتمال اعتیاد به الکل افراد چپ دست سه باربر افراد راست دست می باشد. 
5.اگر پدر و مادر چپ دست باشند، 50 درصد بچه های آنها چپ دست خواهند بود. در صورتی که هر دو راست دست باشند احتمال چپ دستی فرزندان آنها به 2 درصد می رسد. 
6.بنا به یافته ی روانشناسان دانشگاه کویین، گربه های مونث بیشتر راست چنگال و گربه های مذکر بیشتر چپ چنگال هستند. 
7.چپ دست ها بیشتر از دفترهای سیمی متنفر هستند. 
8.بنا به پژوهش انجام شده توسط دکتر نیک چربین، چپ دست ها در رویارویی با هیجانات بهتر از همتایان راست دست خود هستند، به این دلیل به طور ذاتی در بازیهای ویدئویی عملکرد خوبی دارند. 
9.طبق آمار، با افزایش سن مادر، احتمال تولد بچه ی چپ دست بیشتر است.
10.افراد چپ دست 4 تا 5 ماه دیرتر از افراد راست دست به بلوغ می رسند. 
11.زندگی در دنیای راست دست ها: فقط 50 درصد افراد چپ دست از دست چپ خود برای کنترل ماوس استفاده می کنند. همچنین 68 درصد آنها هنگام استفاده از قیچی از دست راست خود استفاده می کنند و 74 درصد هم سر سفره چاقو را با دست راست خود می گیرند. 
12. چهار طراح از 5 طراح کامپیوترهای Mac، و از 5 رئیس جمهور آخر ایالات متحده 3 نفر چپ دست (اوباما، کلینتون،بوش) هستند.
13.با توجه به پژوهش ها، طول عمر افراد چپ دست به طور متوسط 9 سال کمتر از راست دست ها می باشد. 
 
و اما مشهورترین چپ دست های دنیا
نشریه فاینانشیال تایمز گزارشی داده که تعداد مدیران چپ‌دست در شرکت‌های اینترنتی تقریباً دو برابر شرکت‌های غیر اینترنتی یا سنتی است. افلاطون و ارسطو دو چهره نامدار چپ‌دست هستند . همچنین چارلی چاپلین، اسحاق نیوتن، لودویگ فان بتهوون، باخ، لئوناردو داوینچی، میکل‌آنژ، پیکاسو، شکسپیر، فریدریش نیچه، بیل گیتس، مهاتما گاندی، پیکاسو، آمیتا باچان، تام کروز، رابرت دنیرو، نیکول کیدمن، استیو مک کوئین، سیلوستر استالونه،مریلین مونرو، آنجلینا جولی، گونتر گراس، آلبرت آینشتاین، پله مارادونا، فیدل کاسترو، ناپلئون، سیمون بولیوار، ماری کوری و ژولیوس سزار نیز از چپ‌دست‌های نامی می‌باشند.باراک اوباما پنجمین رئیس جمهور چپ دست آمریکا در میان هفت رئیس جمهور اخیر این کشور (از جرالد فورد در ۱۹۷۴) تاکنون است. از میان چهار رئیس جمهور اخیر ایالات متحده، تنها جرج بوش پسر چپ دست نیست.رونالد ریگان چپ دست بود و جرج بوش پدر، بیل کلینتون و همگی چپ دست هستند.
 براین لیست آبراهام لینکلن، ترومن ، هوگوچاوز،هیتلر، دیویدکامرون نخست وزیر بریتانیا، چرچیل ، برایان کوون نخست وزیر ایرلند، امپراتوران روم تیبریوس و کومودوس ، شارلمانی، اسکندر مقدونی، و حتی طاهر ذوالیمینین و عمربن الخطاب ، رهبر اینکاها یاپانکو لوکه مشهور به " چپ فراموش نشدنی" و بیسمارک را بیفزایید.نیز: ژاندارک، موتزارت،شوپن، شومان، ونگوگ، رامبراند، نیکولا تسلا، پاولوف، گری کاسپاروف، پاگانینی، رخمانینوف، پروگوفیو، کافکا، هانس کریستین آندرسن، پوشکین، تولستوی، مارک تواین، و دهها ورزشکار ونویسنده و هنرمند و..... ازجمله نوشادعالمیان در تنیس و.....